دعای «یا من ارجوه»، توحید اعتقادی است/ هیچ چیزی در دنیا به دست غیر خدا نیست
مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس با تأکید بر برتری توحید اعتقادی بر توحید افعالی، گفت: در این نوع توحید، انسان باید معتقد شود که هیچ چیز در این دنیا، به دست غیر خدا نیست.
«آیتالله علی شیخ موحد» در اولین نشست با مسئولان حوزه علمیه خواهران استان فارس، ضمن تبریک فرارسیدن سال نو، عنوان کرد: سند دعای ماه رجب از شخصی است که محمدِ سجاد لقب گرفته و از امام صادق(ع) نقل میکند.وی افزود: مرحوم مجلسی مأخذ اصلی دعای «یا من ارجوه» را کتاب اقبال از سیدبن طاووس بیان میکند، که گفته شده در ماه رجب اين دعا بعد از هر نماز به طور اطلاق- اعم از واجب يا مستحب- خوانده شود.
استاد درس خارج حوزه، با اشاره به آیه 216 سوره بقره که میفرماید «بسا چیزی را خوش ندارید و آن برای شما بهتر است، و بسا چیزی را دوست دارید و آن برای شما بدتر است»، ابراز کرد: بدلیل اینکه بشر در دنیا خیر و شر خود را نمیداند در این دعا گفته شده جمیع خیرالدنیا و جمیع خیر الاخره… جمیع شرالدنیا و شرالاخره. لذا در دنیا هر دو را «جمیع» گفته است.
وی ادامه داد: اما در آخرت یک شر بیشتر وجود ندارد و آن دوری از خداوند است. پس شرالاخره، جمیع ندارد.
آیتالله شیخموحد دعای «یا من ارجوه» را توحید اعتقادی دانست و اظهار کرد: یکی از توحیدهای بسیار مهم، توحید اعتقادی است؛ یعنی انسان معتقد شود خیر، از ناحیه غیر خدا نیست. در واقع هیچ چیز در این دنیا، به دست غیر خدا نیست.
وی به بیان روایتی که مرحوم فیض آن را در تفسیر صافی نقل کرده، پرداخت و گفت: بعضی اوقات انسان گناه میکند و آن لحظه مورد توجه خدا است. لذا خداوند میفرماید به عزت و جلالم دیگر تو را هدایت نخواهم کرد. بعضی شرها چنین غضب و سخطی بدنبال دارد و خیلی خطرناک است. در این دعا نیز گفته شده، من برای این که دچار این سخط نشوم به خودت پناه میبرم.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس ابراز کرد: توحید اعتقادی حتی از توحید افعالی هم مهم تر و برتر است. چراکه در توحید افعالی ممکن است ترس، ریا یا نادانی وجود داشته باشد. لکن توحید اعتقادی، کامل بوده و خالی از هر غرض و مرضی است.
وی ادامه داد: افرادی که تقاضای دیدار با امام زمان را دارند به دلیل داشتن توحید اعتقادی است. مانند مرحوم آیت الله نجفی که میگوید چهل شب نذر کردم به مسجد سهله بروم تا امام زمان(عج) را ببینم. سرانجام در شب سی و هشتم موفق میشود و از حضرت میپرسد آیا من عاقبت بخیر میشوم ایشان میفرمایند بله چون خودت را به خدا سپردی.
آیتالله شیخموحد تصریح کرد: رسیدن به توحید اعتقادی، معلول تفکر تنها نیست. یعنی محال است که انسان با عقل به این توحید برسد. البته محال عادی، نه محال عقلی. لکن با عمل امکانپذیر است و اگر کسی اهل عبادت شد، بعد از مدتی به این توحید میرسد.
وی خاطرنشان ساخت: فردی که خودش را منشأ همه چیز میداند، بعید است بتواند از خودش بگذرد و با کمک تعقل صرف، به توحید اعتقادی برسد.
این استاد حوزه در پایان به بیان خاطره ای از آیت الله موحد پرداخت و افزود: پدرم نقل میکرد آیت الله محمدرضا ثامنی را روزه دار و مریض دیدم. وقتی که علت روزهداری را جویا شدم او گفت جمعی از طلاب مشغول بحث درباره علت رسیدن به مقام آیتالله ثامنی بودند و من گفتم لیس للانسان الا ما سعی و پیشرفتم را به خودم نسبت دادم. فهمیدم که کفر است و گناه کردم.